Wednesday, November 30, 2011

TOPENG

Topeng adalah satu daripada kegiatan membentuk dan membuat binaan.Proses penghasilan membuat topeng hingga ke peringkat kemasan.

Topeng adalah sejenis hasil kraf yang dibuat untuk menggambarkan rupa manusia,haiwan atau watak-watak fantasi.Topeng dipakai untuk menutupi bahagian di sekeliling mata,muka atau keseluruhan kepala.Terdapat tiga jenis topeng iaitu topeng mata,topeng muka dan topeng serkup.  

1. TOPENG MUKA

Topeng Muka 1

Topeng Muka 2

Topeng Muka 3

Cara Penghasilan 
Koyak kertas surat khabar lama kemudian rendam dalam air sehingga lembut agar mudah untuk dikisar.Kemudian kertas papier mache(surat khabar lama) dikisar hingga lumat agar mudah dibentuk dan kukuh.Kemudian perah airnya,letakkan kertas yang telah diperah kedalam bekas kemudian digaul dengan gam cair sehingga sekata agar mudah dibentuk.Kertas dikeluarkan dari besen untuk membentuk topeng.Tiup belon ikut saiz dan ikat agar dalam keadaan menjadi bulat.Tampalkan kertas tadi diluar belon separuh sahaja.Simpan belon ditempat yang sesuai agar tidak kempis.Biarkan kertas tampalan kering untuk beberapa hari.Tanggalkan kemudian jemur dibawah cahaya matahari hingga kering dan keras.Warnakan topeng mengikut watak yang dikehendaki.

2. TOPENG MATA


Topeng mata merupakan topeng yang dipakai untuk menutup mata sahaja.Anggota lain seperti mulut hidup dapat dilihat semasa memakai topeng mata.






3. TOPENG SERKUP


Topeng turut dapat diklasifikasikan kepada kesenian daerah.Pada zaman dahulu topeng di kesenian daerah umumnya digunakan untuk menghormati persembahan atau memperjelaskan watak dalam mengiringi kesenian.Menurut aspek kesenian daerah ini,terdapat beberapa jenis topeng. Antaranya ialah Topeng Jawa,Topeng Bali,Topeng Dayak,Topeng Pajegan,Topeng Panca dan Topeng Prembon.
  

Tuesday, November 29, 2011

ORIGAMI

Origami adalah seni lipatan kertas berasal dari Jepun yang tidak menggunakan alat dan bahan lain selain daripada kertas khas.







Monday, November 28, 2011

REKAAN CORAK: TIUPAN

Teknik tiupan ini menggunakan mulut atau selain mulut yang boleh mengeluarkan angin. teknik tiupana angin ini senang sahaja dan amat menarik kerana selain membuat corak (tidak terancang ) kita boleh juga menjadikan teknik ini sebagai menggambar. Contohnya seperti membuat ranting-ranting katu atau pokok yang rendang. Antara bahan-bahan yang digunakan ialah straw, kertas lukisan dan warna poster buncho




Sunday, November 27, 2011

REKAAN CORAK: PUALAMAN (MARBLING)

PENGENALAN
Pualaman ialah proses membuat corak di mana cat minyak pelbagai warna terapung-apung di permukaan kertas dan mewujudkan corak-corak di atsa kertas tersebut. hasil pualaman boleh digunakan dalam kegiatan membuat poster, grafik atau kulit buku. Suminagashi merupakan teknik pualaman yang paling lama dikenalpasti.


Teknik tersebut diamalkan di Jepun untuk menghasilkan corak daripada air dan dakwat kalografi. Secara amny, teknik pualaman boleh dilakukan dengan cara yang sangat mudah atau paling kompleks bergantung kepada yang ingin menh=ghasilkan corak. Umur bukanlah sesuatu faktor penghad untuk mempelajari teknik ini kerana semua orang (kanank-kanak hingga dewasa) boleh menghasilkan karya seni.


Contoh- Contoh Penggunaan Pualaman





Alatan yang diperlukan

  1. Cat Minyak
  2. Kaca
  3. Pisau palet
  4. Bekas berisi air
  5. Kertas lukisan (yang agak tebal )
  6. Penipis (Thinner)
Proses





  1. Bekas diisikan dengan air
  2. bancuh cat minyak dengan sedikit thinner dan dititiskan mengikut citarasa sendiri
  3. Kayu digunakan untuk mengacau dan menghasilkan corak yang dikehendaki
  4. Tangkup kertas lukisan ke atas permukaan cat/ air dalam bekas dan keluarkan dengan cepat
  5. Keringkan




source:Teknik Pualaman



Saturday, November 26, 2011

PROJEK MURAL ISLAM HADHARI

  • Mural atau lukisan dinding ini telah mula dibuat pada pertengahan bulan Jun 2006 yag melibatkan 2 orang guru pembimbing dan 8 orang murid dari Tahun 4.
Penggerak kerja
  • Mural ini adalah salah satu daripada projek dalam matapelajaran Pendidikan Seni Tahun 4 bagi tahun 2006.
  • Lokasi mural ini adalah pada dinding Makmal Komputer Sekolah. Lokasi ini dipilih kerana ianya terletak di bahagian hadapan pintu masuk utama sekolah.
Lakaran awal mural di atas kertas

Lokasi: Dinding Makmal Komputer

Lakaran awal pada dinding

  • Arang kayu digunakan sebagai media dalam proses melakar objek mural pada dinding
  • Warna-warna asas dan campuran dari warna-warna asas digunakan dalam proses mewarnakan mural ini.
  • Proses lakaran objek pada dinding mengambil masa dalam satu minggu. Manakala dalam proses mewarnakan objek lakaran di dinding mengambil masa dalam dua minggu.
Proses Melakar

Kerjasama antara anak murid

Proses Mewarna

  • Mural ini telah dihasilkan sepenuhnya oleh murid-murid dari tahun berkenaan dan dibantu oleh guru. Ia siap sepenuhnya pada pertengahan bulan Julai 2006.
Pandangan 1

Pandangan 2

Pandangan 3

Pandangan 4

PENERANGAN MURAL
Islam Hadhari Memupuk Pembangunan Sejagat

  • Tajuk mural adalah Islam Hadhari Memupuk Pembangunan Sejagat
  • Mural melambangkan bagaimana masyarakat dapat membangun ke arah kemajuan bersama Islam
  • Setiap objek melambangkan makna yang tertentu
  • gambaran sebuah bangunan masjid menunjukkan bahawa agama Islam adalah satu agama yang penting di sesuatu tempat
  • Gambaran 3 objek orang lidi yang sedang membaca Al-Quran dan bersongkok serta bertudung melambangkan bahawa Al-Quran adalah satu kitab yang penting dalam Islam yang perlu dipelajari oleh setiap golongan tanpa mengira peringkat umur, jantina dan zaman
  •  Gambaran sebuah kapal terbang sedang menarik bendera negeri Terengganu dan sebuah LRT yang menyusur dilandasannya menunjukkan bahawa negeri Terengganu sedang menuju ke arah satu wawasan kemajuan dari segi sains dan teknologi.
  • Gambaran beberapa orang lidi yang lain menunjukkan kerjasama, keharmonian dan kesejahteraan dalam masyarakat Terengganu dalam mengejar kemajuan dan pembangunan negeri Terengganu.
  • Gambaran sebuah jentera menggambarkan kemajuan dalam bidang pertanian di Terengganu.
  • Gambaran beberapa buah bingkai tertingkat menggambarkan kemajuan dalam bidang perindustrian dan perkilangan di Terengganu.
  • Gambaran beberapa buah bangunan menggambarkan kemajuan pembangunan dalam sektor pembinaan.

Warna Dalam Mural

JINGGA (MERAH + KUNING)
Melambangkan kemajuan dari segi pembangunan sektor pembinaan

MERAH SUSU (MERAH + PUTIH)
Melambangkan keharmonian dan perpaduan dalam masyarakat






KUNING POPCORN (KUNING + PUTIH)
Melambangkan pembangunan masyarakat yang sejagat




UNGU GELAP (MERAH + BIRU)
Melambangkan sempadan dan rintangan yang perlu di hadapi  






BIRU
Melambangkan keseimbangan dalam pembangunan dan agama






MERAH
Melambangkan keberanian dalam menghadapi cabaran masa hadapan




PUTIH
Melambangkan kebersihan dan kesucian dalam agama islam




HIJAU TURQOISE (BIRU +KUNING + PUTIH)
Melambangkan pertumbuhan yang pesat dalam sektor pertanian


HIJAU TEAL ( BIRU + KUNING)
Melambangkan kehijauan tumbuhan serta flora dan fauna




JINGGA MUDA ( MERAH + KUNING+ PUTIH)
Melambangkan warna rasmi daerah Hulu Terengganu




Projek mural ini telah mendapat johan bagi peringkat daerah Hulu Terengganu dan berjaya memperloeh wang berniali RM2000. Projek ini juga mendapat tempat ketiga pada peringkat negeri Terengganu sempena program Islam Hadhari 2006 dan telah mendapat wang bernilai RM3000.


PENGHARGAAN


En. Rahiman Bin Mohamad
(Penolong Kanan 1)






En. Kasbie Bin Yahya
(Guru Penolong)









Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sungai Buloh 
( En. Sahabuddin Bin Ramli)
Guru-guru Selokah Kebangsaan Sungai Buloh
Murid-murid Sekolah Kebangsaan Sungai Buloh
Pekerja-Pekerja Sekolah
dan mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam proses menghasilkan mural ini

TERIMA KASIH!!



Friday, November 25, 2011

PANDUAN WARNA

Warna merupakan kesan pembalikan cahaya ke atas sesuatu objek yang dapat dikesan melalui visual atau deria penglihatan. Tanpa cahaya kita tidak dapat melihat warna. 


Justeru itu, warna dan cahaya merupakan perkara yang berkait rapat. Kesimpulannya dengan cahaya kita dapat mengesan warna. 
Roda warna
Tiga Warna Pertama (Warna Asas) dapat menghasilkan warna-warna lain yang dinamakan Warna Kedua (Sekunder) dan Warna Ketiga ( Tertiar). Tiga Warna Asas iaitu Kuning, (Cadmium Yellow 1), Merah (Magenta 5) dan Biru (Cyan Blue 9). Kombinasi dua Warna Asas, menghasilkan Warna Sekunder seperti Ungu, Hijau dan Jingga. Warna tertiar wujud hasil campuran Warna Asas dengan Warna Kedua. Contohnya campuran 50% Merah dengan Ungu menghasilkan Merah Keunguan.


Warna Asas
Warna AsasMerahBiruKuning
Warna Sekunder


Kuning + Biru Hijau
Biru + Merah = Ungu
Merah + Kunig = Jingga
Warna Tertier
Warna Tertier = Warna Asas + Warna Sekunder

biru ungu = biru +ungu
biru hijau = biru + hijau
kuning jingga = kuning + jingga
kuning hijau = kuning + hijau
merah jingga merah + jingga
merah ungu = merah +ungu

TEKNIK MEWARNA


Langkah 1
Penghasilan langkaran objek yang hendak di lukis dan diwarnakan.




Langkah 2
Garisan-garisan halus yang dihasilkan oleh pensil ditutup dengan palitan warna dan ton gelap bagi meninbulkan bentuk siput yang dilukis.


Langkah 3
Warna biru dimasukkan bagi mengasingkan antara objek dan latar. Lakaran yang baik ialah dengan menggunakan dakwat kerana ia mudah larut dalam air yang akan gunakan.




Langkah 4
Teknik cat air menggunakan warna lapisan demi lapisan. Kesan cahaya yang nyata dapat menimbulkan bentuk objek yang hendak diwarnakan.